mandag 29. mars 2010

Kall en spade for en spade

Da jeg idag bestemte meg for å sjekke hvor mye staten har stjålet fra meg, og hvor mye den har tenkt å stjele hadde jeg egentlig ikke noen særlige forventninger. Derfor ble jeg overrasket/trist/sjokkert/forbannet da jeg innså at staten ønsker å stjele ca 12 tusen kroner til fra meg.

Hvorfor?

Vel, jeg antar at det kan ha noe med å gjøre at jeg har valgt å bruke en del av mine helger og ferier på arbeid på det lokale eldrehjemmet. Hadde jeg valgt å stirre i veggen og/eller noe annet meningsløst, hadde kanskje staten vært fornøyd med å stjele ca 70 tusen kroner, (PLUSS alle avgifter og moms selvfølgelig)

HVORFOR???

Hvorfor velger staten å sende ut signaler om at arbeid er noe som skal straffes gjennom høyere skattesats? Om det fortsatt er nyfrelste SUere eller AUFere som tror at dette fører til at "de med mest fra før" bidrar mest, så bør de stappe fingeren godt i jorda og foreta seg en reality-check.

Dagens skattesystem "straffer" ikke de som har mest fra før, men STRAFFER derimot de som tar på seg den lille ekstra helgevakten eller jobber litt overtid - For nettopp å øke inntekten sin littegranne. Den ståpåviljen som vi har og bruker for å skape et bedre liv for oss selv og vår familie bør premieres! For hvert individ som skaper flere verdier, så blir det et bedre samfunn for oss alle.

Det er ikke bare økonomisk vanskelig med skattesmell (pga. arbeidsvilje) men også utrolig demotiverende. Hvorfor skal man ville ta på seg ekstra arbeid når staten bare stjeler en større andel av dine egne penger??

Løsning!

Til neste stortingsvalg er den beste, og mest soleklare løsningen å få kastet ut dagens nåværende regjering med skattekåtinger som ikke har et realitetsforhold til hvor mye hver krone har betydd for dem som faktisk har tjent dem
Jens Stoltenberg ser penger komme inn og ut av statskassen, men for venstreorienterte er dette bare "samfunnets resursser". For Stoltenberg er det en automatikk at det kommer inn skattekroner som han kan bruke på å levere dårlige tjenester innenfor helse, politi, skole, samferdsel og stort sett overalt hvor staten har sine feite fingre.


Den moralske løsningen er å kalle en spade for en spade og si at skatt er tyveri, og tyveri er galt. All tvungen skatt bør fjernes.

Dessverre er det ikke et politisk flertall for en slik løsning i Norge, hverken nå, eller i noen oversiktelig fremtid. Derfor er den klokeste løsningen for fremtiden å innføre et flatt skattesystem uten fradrag.

La all inntekt beskattes likt.

Ikke bare vil dette fjerne mye fordyrende byråkrati i finansdepartementet og skatteetaten, men den soleklare beste effekten er at man slutter å straffe ståpåvilje og man unngår skattesmeller.

Dessverre vil nok ikke dagens skattekåtinger innføre et skattesystem som faktisk motiverer til arbeid og er rettferdig... Nei, kall en spade for en spade, og en skattekåting for en tyv.

1 kommentar:

Anonym sa...

Utrolig bra innlegg må jeg ærlig talt si, det er bare så synd at det er de som ikke setter seg inn i politikken (sofavelgerne) som faktisk bestemmer valget om dagen :(