fredag 19. juni 2009

Venstresidens skråsikkerhet


I vitenskapen må man stille opp med knallharde og tydelige bevis for å komme til orde og få dine synspunkter på trykk i seriøse vitenskaplige tidsskrifter. I dagligdagse diskusjoner og hverdagstale bør du ha noen form for kilder eller lærdom for å bli tatt seriøst. I politikken derimot kan du slenge ut løse påstander uten å måtte backe disse særlig opp.

Idag har jeg hørt statsminister Jens Stoltenberg slå fast med sin vanlige skråsikkerhet at:
"Det vi har lært fra finanskrisen er at markedet ikke fungerer."

Utviklingsminister Erik Solheim avviser ALL kritikk mot sin egen regjering og hevder skråsikkert at:
"Det er ingen seriøse forskere som betviler at menneskeskapte klimaendringer skjer."

Problemet er jo bare at det er flere tusen VELDIG seriøse forskere som har en annen mening.

Problemet er ikke at det er vanskelig å tilbakevise påstandene til Jens Stoltenberg og Erik Solheim. Denne informasjonen er lett tilgjengelig (utenfor norske kilder).
Problemet er når politikere som tidligere nevnt kan legge frem påstander i debatter uten å måtte svare for seg med faktagrunnlag. Vi har ikke kritiske journalister i Norge og i Stortingssalen kan stortingsrepresentanter og ministere levere fra seg svada uten at verken opposisjon eller presidenten kan slå ned på dette.

Når jeg selv diskuterer med venstreorienterte så kommer de med mange påstander.
Istedenfor å gå i direkte diskusjon om påstandene har jeg begynt å si:

"Bevis det."

Dersom min motdebattant kan vise til EN fagperson eller noe faktagrunnlag som backer dette opp, så skal jeg gjerne diskutere påstanden. Men jeg er personlig dritt lei av å debattere stråmenn som "skattelettelser til de rikeste" og "finanskrisen skyldes det frie markedet."

Venstresiden må slutte å være så ideologisk skråsikre når deres regimer gang på gang har kollapset i katastrofer som har medført menneskelig lidelse og død. Nå må venstresiden begynne å vise til fakta.
Det vil iallefall heve debatten litt.

2 kommentarer:

Olve Hagen Wold sa...

Én skrives med aksent. Det blir ikke mindre galt å skrive uten selv hvis du bruker store bokstaver;)

Nils Henriksen sa...

Jeg er helt enig med deg. Det er også morsomt å se venstresidens forsøk på å inbille folk at Høyre og Frp kun favoriserer de rike. Som jeg har påpekt flere ganger: Høyre og Frp ville ikke overlevd som partier hvis de kun tenkte på de formuede i landet.