lørdag 27. juni 2009

Hater FrP meg?

Jeg må jo nesten stille spørsmålet i overskriften når jeg leser hva flere bloggere, både på høyre- og venstresiden skriver etter å ha funnet Dagbladets artikkel med Sylvi Listhaug om Homseparaden i Oslo.

Hater virkelig FrP meg selv om jeg er ansatt i Stortingsgruppen og omgår partiets høyeste tillits- og folkevalgte hver eneste dag?

Selvfølgelig ikke!

Etter å ha lest gjennom artikkelen opp til flere ganger så klarer jeg ikke å se noe sitat som sier at FrP hater homser. Jeg blir bare mer og mer overbevist om at både meg selv og flere (skap)homser hadde foretrukket å IKKE bli forbundet med de homsene som er i paraden i dag.
For Sylvi Listhaug har et poeng når hun sier at grasrota der ute får i hovedsak bare TV-bilder av veldig spesielle homofile i kjole, lærdrakter og det som mer er.
Det er ikke lett for en ungdom som finner ut at han liker menn å komme ut til venner og familie når assosiasjonene om homofile øyeblikkelig faller på homseparaden.

Jeg var i debatt igår på Skeive Dager og skulle snakke om homofobi og homohets.
For meg var og er det viktig å normalisere menneskers tanker om homofile. Selvfølgelig skal alle homofile (og heterofile) få kle seg som dragqueens, ha kinky sex eller danse de rareste danser. Men jeg ser ingen heterofile som har behov for å vise verken sex- eller fritidsvanene sine. Disse tilhører nemlig privatlivet, og privatlivet burde ingen ha behov for å trykke opp i noens ansikt.

For meg personlig var det plagsomt å måtte svare på det spørsmålet jeg alltid visste lå i bakhodet til de som fikk høre at jeg var homofil.
"Ja, jeg liker menn, men jeg er ikke feminim, jeg liker ikke lærdrakter og annet kinky og jeg kommer ikke til å bli Bruno."

Det beste alle homofile kan gjøre er å arbeide for at folks assosiasjoner rundt homofile ikke blir halvnakne menn som danser rundt en påle, men at de tenker på suksessrike mennesker som Bruce Bawer, Erling Lae, Per Kristian Foss, Frank M. Rossavik og mange flere.
Vi er nemlig alle individer og ikke en passiv del av en halvnaken, dansende gruppe kalt "homser".

7 kommentarer:

Olve Hagen Wold sa...

Flott innlegg.

Linker sa...

Så, for at du skal kunne føle deg mer som en "normal" borger så bør selvfølgelig alle andre menn som liker menn (og kvinner som liker kvinner) avstå fra all "utagerende festing"?

LordMarius sa...

Glimrende innlegg! Jeg tenkte selv litt over denne problemstillingen da jeg tilfeldigvis tuslet forbi paraden i dag. Å ta eierskap over stereotypene og ordene som brukes til å holde en nede er en bra måte å kjempe for sin frihet på. Men nettopp selvstereotypifiseringen og forsterkningen av gruppeidentitet går på et tidspunkt fra å være frigjørende til å virke mot sin hensikt. Når homsen nedi gata for deg er et helt vanlig menneske hvis seksuelle legning du ikke interesserer deg nevneverdig for plutselig markerer sin "annerledeshet", så er det vedkommende selv som markerer "annerledesheten", og med det en fjernhet fra en selv.

Hvordan gik debatten forresten? Hadde tenkt å stikke innom og høre på, men fikk en del planer plutselig endret i forigårs

Kyle sa...

Linker:
Som sagt skal alle få feste så mye som de vil, enten hjemmefester eller ute på byen.
Men det er ikke det samme å ha et tog som samler alle med samme legning i en gruppe og sier "slik er vi."

LordMarius:
Debatten gikk rimelig bra.
Følte det var en todeling mellom meg som FrPer, og de andre som var muslimer.

Anonym sa...

Bra innlegg :)

Anonym sa...

Det er et bra innegg,du er tøff.Klart at politikken trenger slike som deg kyle.Som tørr si sin mening,STÅ PÅ

Sønsjain sa...

Flott Kyle! :D

Er du selv homofil eller er støtter du bare saken?