torsdag 5. mars 2009

Menneskerettigheter

Idag skal jeg snakke om menneskerettigheter, rasisme og fordommer til konfirmasjonsgruppa mi.
Ja, jeg har en humanistisk konfirmasjonsgruppe, and it's awesome!

Men for å snakke litt om artikkel 1 i menneskerettighetene som lyder:

"Alle mennesker er født frie og med samme menneskeverd og menneskerettigheter. De er utstyrt med fornuft og samvittighet og bør handle mot hverandre i brorskapets ånd."

Jeg syns denne artikkelen forteller så mye. Det at vi er født frie og med samme menneskeverd betyr at ingen kan sette seg over meg. Ingen kan sette meg i lenker, jeg er født fri. Ingen kan bestemme over meg, jeg er født med det samme menneskeverdet.
Vi er utstyrt med fornudt og samvittighet og bør handle med hverandre i brorskapets ånd. En sterk tro på fornuften og den menneskelige samvittigheten gjør at vi ikke trenger noe overnaturlig som skal bestemme over oss.
Vi er mennesker. Vi kan, og bør handle med hverandre "i brorskapets ånd". Altså i fred.

Ingen kommentarer: