fredag 27. februar 2009

Bellonas MANGE feil...


Teknisk Ukeblad har i dagens magasin en FLOTT artikkel som knuser Bellonas rolle som kunnskapskilde i miljø, energi og klimaspørsmål.


It's about time!


Professor i kjemi ved Universitetet i Oslo; Per Hoff kaller Bellona for useriøse.


"Å klippe og lime fra faglige rapporter slik at fremstillingen passer ens egne preferanser og egeninteresser selv om den totale referansen ikke gir grunnlag for dette i det hele tatt, er grovt faglig, etisk og intellektuelt uredelig."


Nettartikkelen trekker frem flere eksempler, men jeg vil anbefale alle å kjøpe Teknisk Ukeblad. Bellona er en del av Gaiaistene, og deres "råd" i miljø, energi og klimaspørsmål bør tas med sterk kritikk.
Mitt største hakeslep var da Bellona gikk ut og kalte Thoriumkraftverk for farlige. DET gjorde at kjernekraftsupporteren Kyle ble sterkt kritisk til Bellona.

Jeg har tidligere skrevet et innlegg om Thoriumkraftverk som jeg kalte "Månelanding på Mars". Det kom på dagbladets nettavis: http://www.dagbladet.no/nyheter/2008/01/04/522895.html

4 kommentarer:

Olve Hagen Wold sa...

Enig. Svært, svært skeptisk til Bellona. Men de er vel ikke Gaiaister?

Olve Hagen Wold sa...

Når det gjelder Thoriumkraftverk, har du noen gode poenger. Men man regner ikke med å ha kommersielle Thoriumkraftverk før 2050. Det er samtidig som man regner med å ha kommersiell fusjonskraft. Skal det være noe poeng med kjernekraft, må vi ikke forske fram ny teknologi, vi må benytte oss av teknologien fra resten av verden og starte nå, med uran.

Kyle sa...

Jeg vil kalle dem Gaiaster, eller iallefall de MEDLEMMENE jeg har snakket med.

Og en stor fordel med Thoriumkraftverksmodellen, er at dersom Norge satser, så får Norge teknologien og kompetansen, pluss vi har ressursene. Så det er ingen tapt kunnskap

Celina sa...

Veldig bra artikkel på Dagbladets nettside Kyle! Eg e stolt :D