søndag 4. januar 2009

Are we human, or are we grauthuer!?

Søndag etter nyttår.
Jeg står opp tidlig for å få med meg nyhetsmorgen med TV2.
Selvfølgelig er det Midtøstenkonflikten som står i sentrum, både med en liten debatt om norsk medias vinkling, live-reportasjer og nyhetsoppdateringer. Jeg er fornøyd.

Men så går jeg på på internett og leser hva norske politikere sier, og hva det norske folk gjør og mener om situasjonen.

Sponheim mener «Israel må bære ansvar for hvert barn som dør»
Dagbladet fremstiller det som om USA ikke ønsker fred
og igjen har norske pøbler kastet fyrverkeri mot politiet og hatt som mål å komme seg inn på den israelske ambassaden

The Killers sang "Human" spør: Are we human, or are we dancer?
Jeg spør; Are we human, or are we grauthuer?

Stoltenberg sa nylig:
"Den israelske bombingen av Gaza er en helt uproporsjonal gjengjeldelse."

Det er grenser for hvor langt man kan strekke sosialistisk retorikk om at alle skal få like mye. Hele "argumentet" bak uproporsjonell gjengjeldelse er visstnok at en ikke kan svare med sterkere middel enn det som blir brukt av motparten.

Mener virkelig norske rikspolitikere at når terrororganisasjonen Hamas skyter sine raketter inn mot landet Israel, så skal staten Israel svare med samme mynt?
Skulle Israel som stat sendt raketter på måfå inn i Gaza?

USAs ambassadør i FNs sikkerhetsråd sa det VELDIG godt (video følger)

Israel har en moralsk rett til å forsvare seg med alle midler de finner nødvendige. Israel som selvstendig stat trenger ikke ta NOEN hensyn mot en terrorgruppe som Hamas bare fordi Hamas klarte å kaste Fatah ut av Gaza ved bruk av vold.

Israel har nå trappet opp tiltakene for å stoppe Hamas terrorangrep.
Leve Israelitter,takk til Israel

6 kommentarer:

Anonym sa...

Tror ikke helt du ser hva det hele går i. Det er ikke snakk om at Israel ikke skal få forsvare sg.

Poenget er at en drøss med palestinere blir drept nå. Inkludert kvinner og barn. Særs få Israelere har lidd samme sjebne. Disproporsjonalt.

Det er eskaleringen mange reagerer på. Dersom du får et slag i armen, bør du strengt takk ikke dra fram hagla og blåse hodet av vedkommende?

Rammene blir lagt for 20-30 år til med hat og faenskap.

Synes aldri det er greit at hundrevis at sivile blir drept for å bøte for livet til noen få andre.

Ja, Israel skal få forsvare seg. Nei, de har ikke rett til å slakte hundrevis av sivile.

Marius Stenfelt-Nilsen sa...

Flott skrevet. Hvis jeg våkner en morgen av at naboen plafrer gjennom ruten min med maskingevær, og jeg har en bazooka og en golfkølle under sengen, hopper jeg ikke ut vinduet og begynner å daske han litt med golfkøllen. Jeg svarer med det sterkeste jeg har.

Kyle sa...

1. takk til Marius som signerer med navn. ;D

Ja, i krig blir sivile alltid drept. Av forskjellige grunner.
Under 2. verdenskrig ble hele byer ødelagt fordi det var en "Total krig"

I denne krigen blir sivile drept fordi Hamas som terror-organisasjon gjemmer seg blant sivile og bygger utskytningsramper hos sivile fordi de VET Israel vurderer menneskeliv mot militære mål.

og "anonym" behøver ikke være redd for at Isral blåser hodet av palestinerne. Israel har atomvåpen, men disse bruker de ikke. De bruker nøyaktig missiler for å ta ut fiendlige mål.

Olve Hagen Wold sa...

At en part skal få forsvare seg, med de midler den kan, stemmer.

Du er allikevel helt på jordet.

Ingen har rett til å undertrykke andre, og det er helt groteskt at du bare ser på voldshandlingene og ikke den underliggende mishandlingen av den palestinske sivilbefolkningen.

Kyle sa...

Olve har helt rett
ingen har lov til å undertrykke andre, og derfor måtte Israel gripe inn for å hindre at Israelitter måtte leve i frykt for at raketter plutselig skulle ramme husene deres.

Du må huske hvem som brøt freden

Priya Prasath sa...

Jeg tror jeg kan komme med en liten innvending her.

Israelske styrker rykker inn den 4.november på Gaza, utfører en smidig militæroperasjon som resulterer i at noen Hamasmedlemmer blir drept.
Kun etter det svarte Hamas med å sende raketter mot Israel. Jeg forsvarer på ingen måte Hamas' handlinger, men tallet på de omkomne og skadde var betydelig færre enn det Israel har klart å prestere i løpet av de siste dagene.

Og det ser ikke til å ta slutt. I dag var f eks den verste dagen av krigen.

Israel har massive blokkader, bla bensin og annet drivstoff. Ca. en million mennesker har ikke strøm i Palestina mens jeg skriver dette. Og det er ikke det verste. Sykehusene i Gaza (som allerede er overfyllt med skadde som ikke får behandling pga manglende ressurser. Og de få som blir behandlet er nødt til å amputeres uten bedøvelse) er drevet på strømaggregtorer nå. Og hva er det disse aggregatorer bruker? Jo nemlig, drivstoff...

Hva ender vi opp med da?


Jeg foreslår at du leser innlegget ditt om igjen fra et humanitært perspektiv.

Israel har en moralsk rett til å forsvare seg selv, ja. Men jeg kaller ikke det å bombe ned 3åringer å forsvare landet sitt.
Og jeg synes ikke at det er akseptabelt å bombe ned barnehager fordi barnehagetanta kan muligens være fra Hamas.