torsdag 25. desember 2008

Dårlig samvittighet

Julaften og 1.juledag er over.
Tilbake sitter jeg sprekkmett på julemat, julegaver, juleøl, julekaker og dårlig samvittighet.
Ikke fordi jeg ikke ga mange, og fine nok gaver, men fordi jeg er en inkonsekvent, hyklerisk hypokritt.

Jeg vet at Bergens objektivistforening skriver:

Julen har ingenting med Jesus å gjøre
Julen er ingen kristen høytid. Tvert imot er julen en gammel hedensk høytid som ble kuppet av kirken i år 353 (etter at de oppgav forsøket på å forby feiringen). Det man egentlig feirer er at solen snur og at det går mot lysere tider. Pyntede grantrær, presanger, ribbe og akevitt har ingenting med kristendommen å gjøre. Så nyt julehøytiden med god samvittighet!
Kirken stjal julen i 353. Nå tar vi den tilbake! Ja til mer kommersiell julefeiring!


Dette virker jo som et godt nok argument for å feire julen.
Men ettersom vi ateister og hedninger ikke har klart å ta julen enda, så føler jeg det blir galt av oss å "snylte" på de kristnes helligdag.

Likevel, jeg fikk og gav ganske mye. (Will you be my lover!)
Så jula har vært fin..
Neste år: God Midtvintersfeiring

3 kommentarer:

Anonym sa...

Hehe, dere ateister vil aldri få den tilbake!:D

Ole Martin Moen sa...

Kyle skrev "ettersom vi ateister og hedninger ikke har klart å ta julen enda, så føler jeg det blir galt av oss å 'snylte' på de kristnes helligdag."

Er ikke vi ateister på god vei til å vinne julen tilbake, da? Verken julegaver, juletrær, julemat eller julenisser har noe som helst med kristendommen å gjøre--og er ikke disse tingene mer sentrale og mer typisk "julete" i folks øyne enn krybber, hyrder og fødende jomfruer?

Jeg synes vi med god samvittighet skal feire julens egentlige budskap, jeg--og vi bør vennlig be de kristne bruke ordet "kristusmesse" om sin sammenfallende høytid. Det er ingen grunn til at vi skal la dem stjele det gode gamle ordet "jul", og la dem fylle vår feiring og fest med gammel overtro og mystikk.

God jul! :)

Anonym sa...

I love you