fredag 5. desember 2008

Desemberkalender dag 5. TULLETE!

På denne desemberdag legger regjeringen frem forslag om at all tobakksvarer skal skjermes for kunden, "til kundens beste". Jeg kjenner jeg bobler av raseri over et slikt inngrep i næringsfriheten og individets rett til å velge selv.
Jeg vil ta utgangspunkt i en av kommentarene som på ypperlig vis viser hvordan en stor del av folket opphøyer seg til å være bedrevitere for resten av oss.

Jan skriver:
"Jeg syns dette svineriet skulle forbys på lik linje med heroin og andre rusmidler. Hadde tobakk kommet i dag så hadde det aldri blitt lovlig. Det er uansvarlige og feige politikere som ikke får stoppet denne dritten. Bygg nye fengsler og putt inn alle som røyker."


Vi har også gruppen som ynker seg selv inn i en offerrolle og krever at samfunnet skal tilpasses slik at de ikke trenger å bruke viljestyrken sin til å ta egne valg.

Gilbert skriver:
"Har flere ganger forsøkt å slutte å røyke - og kommer ikke til å gi meg. Erfaringsmessig de to gangene jeg har vært virkelig på tur med å slutte (men sprakk etter et par gode fester ;) ), var det å gå i butikk og bensinstasjon en plage - stor montre med den faneskapen en ønsker å slutte med står og gjeiper mot deg. Det er som et monster på veggen som ønsker at du skal kjøpe røyk.
Synes dette er en klok besluttning jeg ser frem til trår i kraft. Å slutte å røyke vil nå bli lettere for meg.
"

Hva vil Gilbert gjøre dersom han ser et par som tar seg en røyk på en benk i parken?
Vil Gilbert kreve at de skal stumpe røyken sin fordi sigaretten deres står og gjeiper mot deg?
Gilberts stakarsliggjøring av seg selv og andre tenkende individer er trist, men er så altfor vanlig i dagens sosialdemokrati.

Her kommer "heldigvis" Jan til redning og svinger sitt forbudsstempel!
"Forby, forby, forby!"

Jan vil forby tobakk slik vi har forbudt narkotiske stoffer, og skal til å forby prostitusjon.
Har vi en fungerende narkotikapolitikk? Overhode ikke! Den må endres.
Vil forbudet mot prostitusjon gjøre situasjonen bedre for de prostituerte? Overhode ikke, bare verre.

Vil det løse noen ting som helst å sette tobakksvarer bak disk, utenom å øke statens makt til inngripen i næringslivet?
Nei.

9 kommentarer:

LordMarius sa...

MEN NOEN MÅ JO GJØRE NOEEEE!

Kyle sa...

og da er det selvfølgelig ALLE andre enn individet selvfølgelig

Herman sa...

Helt enig med deg! Når man vet at det finnes i en butikk, hjelper det ikke at det er skjult. Hvis man virkelig vil ha det, og man vet at de har det, kjøper man det uansett hvor det står i butikken.

Anonym sa...

Jeg måtte le da jeg så Jan's kommentar.

Vegard Stubhaug sa...

Konservativ som jeg er så har jeg et håp om at tobakk skal slutte å selges i norske butikker.

Det skal ikke bli ulovelig å røyke sigaretter, selvfølgelig. Som medisinstudent så ser man også en annen side av tobakknæringen. Det er ikke lenger kun individets eget valg... Man påvirker ikke kun seg selv med røykingen sin. Bør da sykdom selvfinansieres? Blir galt det og selvfølgelig. Samtidig så er det mange som ikke er fokusert på skadevirkninger ved røyken. Man angrer først når man har fått alvorlige symptomer. Før det tenker man: "Det gjelder selvfølgelig ikke meg".

Hadde røykt kommet nå, så hadde det nok ikke fått kommet seg inn på markedet av helseskadelige årsaker. Men av tradisjon og markedet så forblir det her. Synes vi etterhvert skal endre dette...

Vi fjerner andre helseskadelige produkter fra markedet. Mener det etterhvert bør åpnes for å fjerne tobakk også fra markedet når det så og si er det mest helseskadelige av alle produkter der ute...

Kyle sa...

"Samtidig så er det mange som ikke er fokusert på skadevirkninger ved røyken. Man angrer først når man har fått alvorlige symptomer."

Synd,
De tenkte ikke langsiktig
I et fritt samfunn vil alle ha rett til å ta egne avgjørelser, også "feil" avgjørelser.
Så får det være opp til frivillige å hjelpe sine medmennesker om de ønsker det

Vegard Stubhaug sa...

"Frivillige", som helsetjenesten i Norge???

Skal vi drite i folkehelsa? Helsetiltak i Norge er bare tull?

Anonym sa...

du vandrer på farlig mark, kyle! hvorfor røyker ikke du 20 til dagen? hvorfor røyker 50% av de som du ser opp til? jeg tør påstå at 90% av dem som har røyka fast i mer enn 5 år ville betalt store summer for å bli kvitt avhengigheten! dersom en hudkrem hadde vist seg å vøre helseskadelig, ville den forblitt på markedet? ville man bare puttet et klistermerke på den og kjørt på med mer avgifter? nope... dagens tobakkpolitikk er latterlig. dette er et produkt som daglig ødelegger norske individer og familier, så å ikke akseptere tobakk som en trussel mot individet er rett og slett dumhet. er du over 20 år, så er det ikke særlig sannsynlig at du starter å røyke, men hvis du er 15, derimot?
Dette er ikke en sak mot et fritt marked eller noe i nærheten. dette er snakk om å verne folk ifra å ta beslutninger som kan vise seg å være livstruende. folk velger ikke å fortsette å røyke ford det er noe galt med viljen, men fordi avhengighet KØDDER med viljen! aksepter det faktumet!

Kyle sa...

Ayn Rand røykte
Siv Jensen røyker

Milton Friedman røykte ikke såvidt jeg vet
Ketil Solvik-Olsen røyker ikke
Ron Paul Røyker ikke
Trond Birkedal røyker ikke
Rothbard røykte ikke
Mises vet jeg ikke

Bare 25% av dem jeg ser opp til røyker/røykte

Jeg aksepterer at tobakk er skadelig for individet.
Derfor velger jeg å ikke røyke tobakk. Det gjorde jeg heller ikke da jeg var 15.

argumentet til "Anonym" er at "avhengighet kødder med viljen din, derfor er viljen ikke lenger dugelig"

Jeg vil påstå at sterk alkoholberusning også kødder med viljen, men det har fortsatt ikke fått meg til å gjøre særdelese dumme ting.

Vi har en fri vilje som vi kan bruke akkurat like mye som vi vil.