mandag 8. desember 2008

Desemberkalender 8. dag

Rettigheter

Hvor får vi rettigheter fra?

En troende vil kunne si at vi får våre naturgitte rettigheter fra Skaperen. For oss som ikke tror på det overnaturlige er spørsmålet mer komplisert, og fortjener en dyoere redegjøring.

Det som skiller mennesker fra dyr, er uten tvil fornuften.
Den troende vil kunne si at forskjellen er at mennesket er skapt i "skaperens" bilde, men for oss ikke-troende definerer vi forskjellen ved at mennesker har fornuft og er rasjonelle.

Fornuften gir mennesket mulighet til å arbeide på lang sikt, ved å f.eks. så om våren og høste et halvt år senere. Vi planlegger fremtiden, bygger høye hus og lager avanserte dataprogram. Disse produktene av vår fornuft kjennetegnes ofte ved at de tar lang tid.
For å kunne gjøre gjennomføre slike prosesser som tar tid, må mennesket beskyttes, og det er dette som er grunnen til at mennesker har rettigheter.


Rettigheter er noe mennesker gir andre mennesker fordi det er i deres langsiktige egeninteresse å gjøre dette.


Anerkjenn dette faktumet.

Rettigheter er ikke naturgitte. De har ikke plutselig vært der.
Rettigheter eksisterer fordi vi ønsker de skal gjøre det.
Vi menneskene gir rettigheter til de menneskene som gir oss de samme rettighetene.





En logisk slutning er dermed at de menneskene som BRYTER viktige rettigheter, har vi også lov å ta rettigheter fra. "Mercy to the guilty is treason to the innocent" - Ayn Rand







I desemberkalenderends 8. dag vil jeg derfor presentere en gave til de som var frekke nok til å bryte seg inn i leiligheten min i natt og stjele, kort, adgangskort, DVD-spiller, iPod og div. apple produkter.

Jeg presenterer Ole Martin Moens strenge kriminalpolitikk som jeg velger å støtte. De rettighetsløse kriminelle som bare utøver vold mot fredelige borgere skal få sin straff. Det skal ikke lønne seg å spekulere i vold og kriminalitet. Straffen skal være for streng.

Ikke døden.

Men et fall. De største kriminelle skal dømmes til et dypt fall, og må ta ansvar for sin egen helsesituasjon ved fallets slutt. De har selv valgt å forvolde sine medborgere med sin kriminalitet.


5 kommentarer:

Vegard Stubhaug sa...

Fantastisk blogginnlegg!

Og fantastisk kipt med inbrudd!!

Anonym sa...

for enkelt ressonement ang. rettigheter og hvorfor de finnes... men du skriver jo godt, som alltid!

H

Kyle sa...

Mitt ressonement går på at:
a)Rettigheter oppstår ut av det blå (?)

b)Rettigheter er gitt av en allmektig (urasjonellt)

c) Rettigheter er noe mennesker gir andre mennesker fordi det er i vår langsiktige egeninteresse.

Det er sjeldent eg høre HVORFOR vi har rettigheter, og det prøver eg å belyse litt

Anonym sa...

vel, i såfall baserer du feil. rettigheter er ikke gudegitt - når det gjelder livet på jorden, i alle fall. samvittighet derimot er i følge den kristne tro noe som er ilagt alle mennesker. samvittighet er noe som jeg personlig tror at er grunnen til at menneskerettigheter finnes idag. jeg tror ikke - og kan ikke tro at du mener at ALLE som er frivillige medlem av f.eks. amnesty international vil få vinning for dette i det lange løp? kanskje dette vil lette på deres samvittighet, ja! men det er et helt annet ressonement. jeg ser ikke hvordan jeg kan bli hjulpet av at jeg har et fadderbarn i Somalia? når det gjelder f.eks. barnearbeid, så ville definitivt verdensøkonomien florert dersom dette var akseptert, så igjen, hvor er vinningen? når det gjelder dødsstraff- hvordan hjelper det i det lange løp å gi livsvarig fengsel istedet for en enkel sprøyte? staten og skattebetalerene er jo dem som betaler for denne (drittsekkens?) liv!
Jeg må bare påpeke at jeg ikke står for hverken barnearbeid eller dødsstraff - og, nei, jeg har ikke et fadderbarn i Somalia.

Kyle sa...

uff, beklager, det burde stått:
Mitt ressonement går på at rettigheter enten:

a)oppstår ut av det blå (?)

b)er gitt av en allmektig (urasjonellt)

c)er noe mennesker gir andre mennesker fordi det er i vår langsiktige egeninteresse.

Det er selvsagt bare et av disse som er rasjonelle, og det er at rettigheter er noe vi som fredelige mennesker gir til andre fredelige mennesker.

Med dette menes at i det sekundet våre rettigheter blir brutt av bøller som utøver vold, så har vi ingen egeninteresse av å gi disse bøllene rettigheter som skal sikre deres liv og helse.
De bryter jo bare rettighetene til fredelige mennesker.(Retten til liv, frihet og eiendom)

Men la meg ta eksempeletmed fadderbarnet.
Er det i din egeninteresse å hjelpe et faderbarn i Afrika?
- ja, dersom du kan hjelpe et barn til å vokse opp og bli et anstendig og produktivt menneske er det veldig bra for verdensøkonomien som du nyter godt av, og den kommende generasjonen som dine barn skal delta i.

Det handler ikke om å skape god samvittighet, det handler om å skape et godt liv for deg og din familie.