fredag 12. desember 2008

Desemberkalender 12. dag

Jeg synes det er en fin tilfeldighet at idag når vi er halvveis til jul, så kom bailouten for den amerikanske bilundstrien "bare" halvveis gjennom.
Kongressen godtok bailouten, men senatet stoppet den. Nå klager både politikere, børser og økonomieksperter seg over hvor stor effekt dette vil ha på verdensøkonomien.

Det virker som om de fleste "eksperter" der ute blander penger med kapital.
Kapital er verdier, penger representerer verdier.
Desto mere penger, desto mere er verdiene "priset".
Fallende børskurser betyr ikke at kapital forsvinner ut i det blå, maskinene står der fortsatt, alle produksjonsmidlene og all annen kapital.

"The big three" i bil-industrien; Chrysler, GM og Ford, har havnet i problemer. Økonomiske problemer.
For enhver bedrift er økonomiske problemer et tegn på at bedriften ikke driftes på en forsvarlig måte, enten ved at de ikke leverer et produkt som er konkurransedyktige nok eller ønsket, eller så er det den generelle DRIFTEN av bedriften som er skakkjørt.
Nå viser det seg at for "the big three" er det en blanding av begge deler. Der andre bilprodusenter har laget nye, billigere bilmodeller med lavere drivstoffforbruk og gjort effektiviseringer, så har f.eks GM fortsatt å kjøre på med gamle rutiner og gamle modeller.

Nå når bilindustrien ikke lenger klarer å dekke sine utgifter pga. de ikke får nye lån, kommer industrien med et motto som er blitt en gjenganger:
"we're too big to fail"

Med dette mener GM, Chrysler og Ford at dersom bilindustrien går konkurs, vil det bety at alt for mange jobber vil gå tapt, og det vil bli mange menneskelige lidelser.

I desemberkalenderens 12. uke presenterer jeg en økonomisk sannhet:

LA bilundstrien gå konkurs. Kapitalen vil fortsatt eksistere, (menneskelig kompetanse, fabrikker og maskiner) og nye investorer vil med glede kjøpe opp denne kapitalen for å tjene penger. Siden det sittende styret i "the big three" ikke var i stand til å gjøre de nødvendige omveltningene for å redde bedriften, er det sunt at nye eiere med nye ideer kjøper opp bedriftene og leverer produkter som markedet ønsker.

Mitt Romney forklarer dette veldig bra i en nettartikkel.

(takk til Blaatt.com for link)

2 kommentarer:

Mats Ramo sa...

synd at Ford har glemt gamle Henrys produksjonsideologi...

"Vi må lage biler for hvermann, med så billige materialer som mulig, men materialene må holde mål, bilene skal være så billige så mulig så lenge man har fortjeneste og fordbilene må ha lavere forbruk enn de andre bilene så de ikke bare er billigst på pris, men også i drift."

Derfor var t-fordene svarte fordi svartfargen var billigst og tørket fortest :P

Oddvar_Reiakvam sa...

Proletarane har berre seg sjølv å takke! Bilindustrien i sørstatane held standen, men dei tener til gjengjeld halvparten so mykje som det dei i midtvesten gjer. Kan ikkje seie eg har mykje sympati med dei millionane som vert arbeidslause viss GOP helde standen i Senatet, men eg fryktar GOP vi gje etter for presset slik som dei brukar å gjere.

Dei får heller ta eit solidarisk lønskutt slik at dei kjem ned på same nivå som sine "kammerater" i Dixie!

Bra artikkel av Romney forresten. Skal verte spennande å sjå om han kan nå fram i GOP-nominasjonen om fire år. Han har mykje bra standpunkt og har ein meir høvandes bakgrunn for å verte president enn McC'ern.