onsdag 10. desember 2008

Desemberkalender 10. dag - The Political compass

The political compass er en flott test som plasserer deg i et landskap hvor man vurder dine politiske synspunkt.
Det som jeg synes er det GENIALE med denne testen, er at den viser at det er mer politisk forskjell en den gamle høyre/venstreaksen som forteller fordummende lite.
Kompasset viser f.eks veldig klart, og på en grafisk måte at Hitler på ingen måte var en "høyre-ekstremist", men derimot en sentrum-autoritær på samme måte som Stalin var en venstre-autoritær.

Skaperne av det politiske kompasset legger gjevnlig ut profiler på kjente politikere og styresett i det politiske kompasset, og har laget en oversikt over de forskjellige EU-landene. Litt trist at Norge ikke er med akkurat her, men det er konsekvensen av å ikke være med i EU.


Jeg er veldig glad for at 2 av mine yndlingland i Europa kom såpass positivt ut. Nederland og Danmark rangeres som relativt liberalistiske, og positivt liberale land. Jeg er derimot overrasket over at Frankrike havner såpass mye ut på høyresiden som de gjør, men det betyr vel at det er franske forhold jeg ikke kjenner til.
Verstemann i klassen er Sverige som heldigvis havner på den liberale halvdel, men er absolutt nærmest sentrum, og er i ferd med å bikke over til å klassifiseres som et sosialistisk land.

Og så for desemberkalenderens 10. dag har vi mitt politiske kompass:
Economic Left/Right: 9.75
Social Libertarian/Authoritarian: -5.28

Noe som gjør meg til en fullgod liberalist. Ta testen du også


3 kommentarer:

MortenM sa...

Kommunist ;-)

Economic Left/right: 10.00
Social libertarian/Authoritarian: - 7.33

Kyle sa...

Høhø...
Eg tror eg må slenge meg på kritikken av kompasset og si at noen av mine synspunkter kan eg argumentere ut ifra et veldig liberalistisk-objektivistisk syn, men som vanligvis blir karakterisert som "konservative"

LordMarius sa...

Det har sine svakhetstrekk det kompasset der ja, men utrolig mye bedre enn det meste annet for å plassere halen på grisen ;)

Economic Left/Right: 7.25
Social Libertarian/Authoritarian: -6.41