tirsdag 25. november 2008

Nå tar vi tusenlappen

Skattesjef vil fjerne tusenlappen kan vi lese i VG.

Han mener at det skal være forbudt for næringsdrivende å handle med hverandre gjennom kontanter, fjerne tusenlappen og tvinge folk over på kort for å forebygge økonomisk kriminalitet.

Dette er inngrep i næringsfriheten, og derfor selvfølgelig ulovlig ifølge grunnlovsparagraf 101. Og ettersom jeg har mistet 2 bankkort på 2 uker så anser jeg dette som et forslag for å holde meg nede i fattigdommen.

5 kommentarer:

Oddvar_Reiakvam sa...

Hehehe. Don't thread on Kyle!

Anonym sa...

Hvis du hadde sluttet å rote vekk kortene dine så hadde du nok ikke hatt et problem. Forøvrig betviler jeg at du i løpet av de to ukene betalte en vare til verdig av mer enn 5000 kr, og forslaget ville derfor ikke ha medført noen komplikasjoner for deg.

Personlig kan jeg ikke huske sist jeg brukte kontanter... kontanter er generelt sett svært upraktisk. Så lenge man ikke er kriminell selvsagt.

Ove sa...

Det er typisk ikke-jurister å misforstå betydningen av Grunnloven § 101. Bestemmelsen rammer ikke begrensninger i næringsfriheten i sin alminnelighet, men innskrenkninger som fører til særbehandling av grupper eller personer. Den henger nært sammen med likhetsidealene som finnes i Grunnloven ellers. Hvis den skulle rammet enhver begrensning i næringsfriheten, ville det ikke vært tillatt med noen former for regulering av næringsvirksomhet, noe som passer dårlig med det norske reguleringsregimet. I dagens virkelighet har den imidlertid ikke noen særlig praktisk betydning.

Olve Hagen Wold sa...

Dette må jo være fantastiske nyheter for Keynesianerene. Nå trenger de ikke engang trykke pengene:D

Kyle sa...

De trenger vel forsåvidt ikke trykke mye penger nå heller.
De må bare tillate bankene et "Fractional-reserve system" så er det lett å styre pengemengden gjennom styringsrente