tirsdag 21. oktober 2008

Unge Høyre er virkelig Høyres ungdomsparti

Etter at Unge Venstre gikk inn for å legalisere bordellvirksomhet, fikk det debatten igang også i Unge Høyre. Fylkeslaget i Akershus Unge Høyre som jeg har fått et godt inntrykk av gjennom ledelsens blogg gikk inn for å legalisere bordellvirksomhet, til lederens store forargelse.
Uenigheten ble sågar tatt opp i mediene.

Men etter Unge Høyres landsstyremøte må vi slå fast at Unge Høyre VIRKELIG er Høyres ungdomsparti.
Leder i Unge Høyre, Henrik Asheim sier:
"Å åpne for offentlige godkjente bordeller betyr i realiteten at samfunnet ville si at kjøp av sex er som å kjøpe brød i butikken. Mennesker er ikke til salgs, og det har Unge Høyre nå slått fast,"

Vel, Unge Høyre har altså arvet Høyres moraliserende pekefinger. Her som i ruspolitikken. Det er begrenset hvor mye (Unge) Høyre kan snakke om personlig frihet når en ikke tillater de valgene en ikke tillater at andre tar valg som en selv misliker. Men nå har jo Høyre også gått inn for å stramme inn alkoholpolitikken sin.

Og argumentet om at kjøp av sex er kjøp av mennesker, det "kjøper" jeg ikke.
Jeg eier da pokker ikke snekkeren som setter opp en ekstra vegg i huset mitt, jeg har betalt for en tjeneste.
Ikke sammenlignbart?
Javel, jeg eier ikke massøsen som gir meg massasje. Jeg har betalt for en tjeneste ikke henne.

Det Unge Høyre ærlig burde si var:
"Vi liker ikke at noen selger sex. Derfor vil vi forby det. Frihet til egne valg er greit sålenge vi også liker disse valgene"

1 kommentar:

Sebastian sa...

Hehe, vel er enig i at det blir feil argumentasjon som UH her har. Men nå har ihvertfall saken vært oppe til vurdering, og resolusjonen behandlet.

Akershus UH skulle gjerne håpet på et gjennomslag i denne saken, men det ble dessverre ikke så denne gangen.