fredag 31. oktober 2008

Høyesterett... gjesp...

TV2 melder at Høyesterett har fått 3 nye høyesterettsdommere.

Jeg tror faktisk TV 2 er det eneste mediet som har grepet tak i saken. Likeså har nyheten glidd utenom alt som heter politisk debatt.

I USA er utnevnelsen av Høyesterettsdommere en viktig politisk sak, fordi Høyesterett bestemmer til syvende og sist hvor strengt landets lover skal tolkes og hvor hardt straffene skal føles.
I USA sitter også Høyesterettsdommerne til de selv velger å gå av, eller til de dør.

Burde vi gi mer makt til Høyesterett over lovtolkningene våre, og utnevne høyesterettsdommere på livstid?

3 kommentarer:

Anonym sa...

Har man sjekket om noen av disse er medlemmer av Frimurer-systemet?

Jasonmrazfanluv sa...

I like your blog even though i cant understand it!

Anonym sa...

Har lest lest litt i bloggen, synes du har mange bra poenger. Selv om jeg selv er medlem av FpU må jeg si du drar "frihet for enhver pris" litt for langt.. Jeg vil ha et liberalistisk samfunn, men med skikkelige lover og regler. (jeg tenker nå spesielt på argumentene dine for bordell, men mye annet i frp også). Vi kan ikke la friheten gå på bekostning av moralen. I mine øyne er bordell primitivt. For å sette det på spissen: de som ikke fikk fi..e i steinalderen døde ut, og ingen av oss i dag har større etiske rettigheter enn dem.. (snakker kun på vegne av meg selv)
Annet eksempel: fullstendig umoralskfrihet ville også si at vi måtte åpne grensene våre. Jeg er kjempe glad for kontakten jeg har fått med andre kulturer pga innvandring, men grensen for hvor mange Norge kan ta imot er faktisk nådd, desverre.

Jeg har mye på hjertet her. Synes du har en kjempe blogg! Men som sagt er jeg litt uenig i mange frpere om definisjonen av frihet.

Jeg kommer nok til å skrive et lengre blogginnlegg om akkurat dette på bloggen til fpu

Med liberalistisk hilsen