tirsdag 14. oktober 2008

FrP-pris på teater






Den 22. oktober setter Nord-Trøndelag teater opp kabareten "Nabosommer - på jakt etter solen".

Det som er spesiellt er at teateret selger tre ulike billettpriser:

Én for voksne (260 kroner),
Én for barn og andre med rabatter (220 kroner)
Én for Fremskrittsparti-sympatisører og som ligger på 1629 norske kroner.

Billettprisen er ment som kritikk av FrPs kulturpolitikk.

Teatersjef Anderz Døving sier:"Bakgrunnen for de ulike billettprisene var et oppslag i Dagbladet for noen måneder siden, der Fremskrittspartiets kutt i kulturstøtten ble skissert. Vi som driver et lite regionteater, ville vært tvunget til å legge ned all drift dersom dette hadde blitt gjennomført. Vi turnerer over hele fylket. Det finnes ingen måte å gjøre dette økonomisk forsvarlig på. Vi besøker Leka, der det bor 600 mennesker. Uten støtten ville vi spilt med tap"

Jeg synes egentlig dette bare viser at vi har den rette kulturpolitikken.
Det kan da umulig være rett at staten skal subsidiere billettpriser med 1369 kroner per voksen for at folk på Leka skal få oppleve svensk visemusikktradisjonen fra Bellman og fram til i dag rett utenfor dørkammen.

Dersom noen ønsker å sette opp et stykke som tar for seg visemusikktradisjonen fra Bellman og fram til i dag, så bør de sette det opp i såpass sentrale strøk at de har en publikumsmasse som gjør at de går i pluss.
Det er IKKE en statlig oppgave å subsidere kulturen

2 kommentarer:

Martine sa...

Oj, er du seriøs?
Norge ville omtrent vært kulturelt dødt uten statlig støtte. Man kunne kanskje hatt et teater i Oslo og et i Bergen, resten av befolkningen hadde ikke fått noe teater. Dette hadde også betydd tap av fritidsaktiviteter for barn og ungdom (noe som igjen på sikt kan føre til mer kriminalitet).

I Norge har vi lenge praktisert støtte til kunstnere. For eksempel er det svært lite sannsynlig at Henrik Ibsen hadde skrevet mange av de store verkene om det ikke var for statlig støtte.

Er du virkelig klar over hva du mener når du er imot støtte til kultur?

PS: Du trenger ikke ta deg bryet med å svare, det er lite sannsynlig at jeg leser i denne bloggen igjen. Det er litt deprimerende å lese meningene til såpass kyniske og egoistiske mennesker (har ikke lest så mye, men grunnen til at jeg fant bloggen din var søket mitt på "etiske gaver" på google... Hvis det sier deg noe).
Men tenk i det minste over det jeg skriver, og finn gjerne informasjon. Ikke rettferdiggjør disse meningene med andres argumenter!

Kyle sa...

Jeg tar meg selvfølgelig tid til å svare. Selv om du sikkert ikke ser.

Jo, jeg er klar over hva jeg mener.
Jeg er klar over at i små distriktskommuner ville det blitt et mer begrenset tilbud.
Men jeg er også klar over at folk ville fått en mer romsligere økonomi med vår politikk, og at kulturtilbudet ville reflektert det som folket ønsker.

Populære kulturtilbud ville vi sett mer av, og mindre populære kulturtilbud ville blitt begrenset til den aktuelle publikumsmassen.

Det virker rettferdig for meg