torsdag 16. oktober 2008

Fornuftig forsikringsforslag

Forsikringsselskapene åpner nå for at røykere skal betale mer i helseforsikringspremier.
Jeg applauderer

Ikke for å få folk til å nødvendigvis slutte å røyke, men for at flere skal ta ansvar for sine handlinger, helse og egne liv.
Men hvorfor stoppe der?
Det finnes faktisk mer risikofylt adferd også.

Alle forsikringsselskapene bør få ta de risikoforbedehold de mener er riktige og heve premiene ettersom de vurderer risikoen på f.eks:

Sterk alkoholbruk
basehopping
rallykjørere
overvektige
osv.

3 kommentarer:

LordMarius sa...

Jeg forstår ikke hvorfor dette er kontroversielt. Dette er jo vanlig praksis for forsikringsselskaper fra før. Jeg drev for ikke lenge siden og sjekket rundt helseforsikring, fordi jeg ikke stoler på "sikkerhetsnettet", og fant at jeg overalt ville bli nødt til å betale dobbel premie om jeg ikke sluttet å røyke.

Det er selvfølgelig helt greit.

Som røyker er du statistisk sett en større kostnad for et forsikringsselskap, da er det jo klart at du må betale mer for "varene". Når jeg handler mat, så kjøper jeg mer mat enn en 40 kilos jente, for jeg spiser mer. Det er ikke diskriminering at jeg bruker mer penger på mat da.

Kyle sa...

jeg kan KANSKJE forstå det siden vi idag har avgifter f.eks tobakk som overfinanser helsebudsjettet.

Men disse pengene følger ikke helseutgiftene, og det er heller ikke et statlig anliggende å passe på helsa til folk.

Så... bort avgifter, ja til differansiert forsikring

Mats Ramo sa...

veit ikke om du har sett vimenns røykeregnskap, røykerne burde fått medalje for det de sparer statsbudsjettet.. men i det man fjerner det statlige ansvaret og avgiftene så vil forsikringsselskapene ha grunnlag til å øke egenandelen