fredag 19. september 2008

Til sammenligning...

Etter at de venstrerevolusjonære har gått berserk på Eiriks blogg så tenkte jeg at det kunne vært morsomt å sammenligne de mest... "ekstreme" motpolene.
Så vi presenterer:
Tjen folket fra venstresida VS Det liberale folkepartiet fra høyresiden.

Tjen folket starter med å beskrive sitt realistiske ønskesamfunn:
  • "Kommunismen betyr at all sult og fattigdom er fjernet, og at alle er garantert å få nok til å leve godt. Kommunismen er et klasseløst samfunn hvor ingen grupper av mennesker undertrykker andre. Ingen samfunn har nådd kommunismen, men Sovjet og Kina var på vei da de hadde sosialisme."

Det liberale folkepartiet svarer:

  • "Mennesker har rett til liv, til frihet, til å søke lykken, og til trygghet for sin eiendom. Statens legitimitet oppstår som følge av menneskets behov for beskyttelse av disse rettighetene. Dette er statens eneste legitime funksjon. I tråd med dette er DLF tilhenger av nattvekterstaten og laissez-faire kapitalismen. Dette er det eneste moralske samfunnssystem og det eneste som er i samsvar med menneskets natur som rasjonelt vesen."

Tjen Folket forteller om hvem som har inspirert dem:

  • "Marx, Engels, Lenin, Stalin og Mao blir kalt "de fem store." Ingen av dem var feilfrie. Alle mennesker gjør dumme ting og tar feil av og til. Disse fem er ikke våre guder, men våre viktigste lærere"

Hvem er DLF inspirert av?

  • "DLF er et liberalistisk parti som bygger på opplysningstidstradisjonen, den sekulære vestlige kulturarven og vestens verdier. Dette innebærer: Troen på fremskrittet og fornuften, og retten til å søke lykken. Vesten står for frihet og sivilisasjon, mot barbari og ufrihet. Dette er vestens kjerne."

Tjen folket vil kanskje fortelle litt om hvordan de ønsker å få innflytelse?

  • "Væpna revolusjon! Godt forberedte og utrusta opprørere er det eneste som kan begrense vold i en revolusjon."

Og DLF?

  • "Verne om de rettigheter som Grunnloven av 1814 la opp til, slik som
    eiendomsrett, næringsfrihet, den personlige frihet, ytringsfrihet, trosfrihet,
    etc. Norge skal bli en grunnlovfestet republikk med folkevalgt president"

Så hva har vi?

Vi har Tjen Folket som er ørlite granne mer rød enn SV. De beskriver sosialisme som en mellomting til kommunisme. De synes Sovjetunionen og Kina gjorde "et godt forsøk" og mener det er synd med alle de titalls millionene som ble systematisk drept og myrdet, men folk "gjør jo feil." Likevel åpner de for den samme feilen når de engang kommer og skyter kapitalister som meg selv.

På andre siden har vi DLF som er ørlite granne mer liberalistisk enn FrP. Retten til liv er den viktigeste rett man har, og all form for tvang er umoralsk. De tror ikke på ikoner, men på fornuften. Staten skal ikke ha andre oppgaver enn sikre innbyggerne en rettsstaten, og partiet tar avstand fra alle fantatikere som tar liv på vegne av religion, ideologi hudfarge etc.

Alt i alt er jeg glad jeg tilhører Høyresiden.
Og når det gjelder "ekstreme" småpartier på ytterfløyene, så er jeg glad for at ytterpartiet på høyresiden ikke truer med å drepe meg.

2 kommentarer:

Eirik Faret Sakariassen sa...

"Vi har Tjen Folket som er ørlite granne mer rød enn SV"

Det er en EKSTREM underdrivelse. Jeg tror alle parter vil ha seg frabedt å være sammenlignbare.

Jeg på min side synes det er pinlig at folk på venstresida synes våpen er en OK løsning. Jeg er pasifist, og min kamp kjempes gjennom demokrati - aldri gjennom vold!

Jeg vil på det sterkeste be deg endre det du skrev, som jeg har sitert deg på, Kyle. For jeg tror du vet at det er rimelig feilaktig.

Med ønske om en god helg til alle,

Eirik Faret Sakariassen

Kyle sa...

Det kom kanskje ikke så tydelig frem, men det var ironisk ment.

Du kan lese det av at også skriver:

"På andre siden har vi DLF som er ørlite granne mer liberalistisk enn FrP."

DLF er mange ganger mer liberalistisk enn FrP på samme måte som Tjen Folket er mye mye rødere enn SV