fredag 12. september 2008

Olav Thon!

Her er boka jeg ønsker meg! Den autoriserte biografien om en av Norges sterkeste skikkelser og verdiskapere. "Olav Thon, Milliardær i anorakk"

I prologen til boka gir Olav Thon klar beskjed om hva han mener om norsk skattepolitikk;

"Når jeg starter bilen hver morgen, vet jeg bare en ting: også i dag må jeg yte mitt beste så jeg tjener nok penger til å betale all den skatten som ligningskontoret har planlagt å kreve inn fra meg i år. Staten skal ha sitt og Hole kommune resten. Selvangivelsen min i fjor veide toogtredve kilo. Personlig betaler jeg omlag 200.000 kroner i inntekts- og formueskatt hver eneste dag, 365 dager i året. Legger jeg til skatten fra de selskapene jeg eier majoriteten i, blir det mer en en million kroner netto å betale inn hver skapte dag"

Han svarte da slik på hva som er resepten på lykke:
"Det må være noe så banalt som arbeidsglede. Det er en misforståelse å tro at folk blir så mye lykkelige av å slippe arbeid en stadig større del av livet."

Hva planlegger denne mannen å gjøre med arven sin?
Donere den bort til gode formål.
Snakker vi om en ildsjel????
Denne mannen har skapt verdier og arbeidsplasser i alle sine leveår (so to say) og jeg har lyst å støtte meg til forslaget som surrer på nettet:

"Dersom det er sant som sies at Olav Thon skal donere sin formue til gode formål, er dette noe vi som samfunn bør gå sammen for å belønne. La oss vise at vi setter pris på verdiskapere, og la oss gi Olav Thon en statue"

DAMN RIGHT!

Ingen kommentarer: