onsdag 27. august 2008

SFOpriser og barneoppdragelse

Under forrige kommunevalgkamp fikk man høre at FrPs SFO-politikk kom til sende unger ut i gata og alt ville enten bli rasert eller uoverkommelig dyrt.
Nå har det snart gått et år etter valget, og vi skal ta et blikk på noen "dyre" SFO-kommuner.
Gjennomsnittsprisen på landsbasis er 1717 kroner i måneden

Her følger noen av de rødgrønnes SFO-priser

Søgne 2710 kroner/måned (Ap-ordfører)
Songdalen 2598 kroner/måned (Sp-ordfører)
Bremanger 2500 kroner/måned (Ap-ordfører)
Nesodden 2300 kroner/måned (SV-ordfører)
Arendal 2250 kroner/måned (Ap-ordfører)
Tynset 2230 kroner/ måned /SV-ordfører)

Dette er bare 6 kommuner som jeg visste de rødgrønne hadde ordfører i. Med litt arbeid hadde man sikkert funnet en god del flere kommuner som fører en "politikk som sikrer en rimelig SFO til alle"

Men hvorfor mener FrP at SFO ikke er et statlig ansvar?
Idag når jeg gikk fra leiligheten til t-banen så gikk jeg som vanlig forbi barnehagen som ligger i nærheten. Inne der så jeg alle barna spiste frokost sammen, men jeg ble ærlig talt overrasket. Barn på kanskje 1 år. muligens... De satt der i barnehagen.

Barn fra 1 årsalderen har altså blitt satt inn i det offentlige systemet. Fra de er 1 år til de er er 15/16 år skal de få sine verdier, holdninger og drømmer formet av det statens læreplaner.

Jeg gremmes når sosialistene vil ha 13 års obligatorisk skolegang og gjemmer seg bak "mer kunnskap". DE vil ha mer kontroll over oppdragelsen og sosialiseringen av våre barn.
Jeg skremmes når sosialistene vil ha obligatorisk førskole fra 5 årsalderen og bare "vil barnas beste". DE vil ha mer kontroll over oppdragelsen og sosialiseringen av våre barn.
Jeg vemmes når sosialistene vil ha heldagsskole og gjøre skolen til et sted å være, og ikke å lære. DE vil ha mer kontroll over oppdragelsen og sosialiseringen av våre barn.

Jeg vet ikke om jeg kommer til å få egne barn, men jeg vet at dersom jeg får egne barn så vil jeg ikke bare gjøre den morsomme jobben og så skyve ansvaret for barna over på det offentlige.

Jeg som foreldre har ansvar for å gi mitt barn en god oppdragelse og gode verdier. Jeg som foreldre har ansvar for at mitt barn har sunn og god skolemat med seg. Det er mitt ansvar at mitt barn sosialiseres på en god måte med andre barn og får en tidlig vennekrets.
Det er jeg som må sørge for at mitt barn får et trygt hjem etter skolen med middag.

DERSOM jeg blir foreldre, så betyr det at jeg må ta ansvar.
Jeg håper alle foreldre vil gjøre det. Min 1åring skal slippe barnehage

Ingen kommentarer: