onsdag 18. juni 2008

"Homo"debatten i Rogaland

Homodebatten i Rogaland var spesiell. Mange hadde et ansikt og et miljø å forholde seg til. Gjennom Stavanger Aftenblad ble man kjent med Arnfinn Nordbø som fortalte hvordan det var å stå frem som homofil i et konservativt kristenmiljø.

I dagens AftenPOSTEN skriver Arnfinn idag et leserbrev som jeg mener er et av de bedre som har blitt skrevet i anledning denne debatten.
Leserne fikk senere også anledning til å stille spørsmål på et nettmøte med skribenten.

En av de som sendte inn spørsmål ga også et "ansikt" til de religiøst konservative da han skrev sitt spørsmål. Måten det blir argumentert på er for meg så gammeldags og utdatert at jeg vemmes. Les selv:

"Homofili er en sykdom, men å praktisere homofili er en synd. Jeg vil oppfordre deg til å søke behandling hos psykolog. Intent menneske som har tatt til seg Jesus og har et personlig forhold til ham vil gå fortapt, men jeg kan ikke forstå hvordan det å regelmessig praktisere homofili kan kombineres med å være frelst. Det er det samme som om at en seriemorder var frelst, og det har jeg problemer med å tro."

Ingen kommentarer: