mandag 3. mars 2008

søta bror...

Nå er jeg endelig hjemme fra helgetur til Göteborg og søta bror. Det er 2 ting jeg la merke til som jeg vil skrive litt om.

Det første er turen bort til Sverige. Dette skjedde via tog. (jippi.. miljø..)
Jeg begynte virkelig å forstå hvilke prioriteringsspørsmål vi har. Norske veier duger ikke, men det gjør sannelig ikke norsk togbane heller.
Togene ruller avgårde på 60 år gamle skinner, og holder en hastighet som er latterlig i forhold til resten av kontinentet. Det er en grunn til at kollektivistene i Ap og de andre sosialistene klager, for dette er ikke mye å skryte av.

Det andre jeg la merke til var alkoholreglementet i Sverige. Latterlig og deilig på samme tid.
På hvert sted som hadde sjenkebevilgning kan man kjøpe hva enn man ønsker sålenge man har fylt 18 år. Øl til 5% eller en god whiskey. - 18 år.
Derimot, dersom du ønsker å kjøpe noe selv på det svenske polet, da må du være 20 for å få kjøpt all alkohol over 3.5% - 20 år.

Forsåvidt så hadde også Göteborgs utesteder på lik linje med f.eks Bergen og Oslo gode og romslige utesteder med nok av plass. Kanskje noe Stavanger burde lære av?

2 kommentarer:

LV sa...

Du kommenterer skjenkeregler og togdrift, men hva mener du Norge bør gjøre?
Egentlig er det ikke så rart at det er ulik aldersgrense på å kjøpe alkohol. Når man er på et serveringssted kan man nektes servering når man blir overstadig beruset, det kan man ikke dersom varene er kjøpt på systembolaget.

Jeg mener det er en selvfølge at vi burde hatt toppmoderne tog mellom de store byene i Norge. Og da mener jeg tog som går i 200 km/h eller mer. Det kunne til og med tenkes å bli lønnsomt på sikt.

Kyle sa...

I et samfunn hvor man ser på mennesket som et ansvarlig individ, så setter man én eller ingen aldersgrense for lovlige varer. Derfor bør det ikke være forskjellig aldersgrense. Verken på brennevin og øl, eller alkohol solgt på systembolaget eller butikk.

Videre når det gjelder tog...
Ja, det er mange ting man ØNSKER. Jeg ønsker også dobbeltspor langs toglinjene, og langt mer strømlinjeformede skinner med større hastighet.

Men videre er det viktigere prioriteringer innenfor samferdsel og infrastruktur som må prioriteres først.