lørdag 9. februar 2008

"Eg velge det levane live"



Statsråd Magnhild Meltveit Kleppa har etter en lang tid endret sitt synspunkt når det kommer til spørsmålet om homofile skal få inngå ekteskap og/eller bli vurdert som adoptivforeldre.


Som Stortingsrepresentant og nå Statsråd for Senterpartiet er hun og resten av Sps representanter fristilt i dette spørsmålet. Meltveit Kleppa er oppvokst i ryfylket og med den religiøse menighetsbevegelsen som finnes der. Det er også herfra hun og hennes parti henter en god del av stemmene sine.


Før valget sa Senterpartiet at de ikke kom til å "presse på" for en ny lov. Senterpartiet ville heller ikke blokkere en slik lov, men deres stortingsrepresentanter ble som kjent fristilt til å stemme etter egen overbevisning.

Det er lov å endre mening, særlig til det bedre.

Magnhild Meltveit Kleppa setter mye på spill. Hennes egen plass på valglisten for 2009 kan, KAN være mindre trygg nå. Noen av hennes velgere kan finne på å trekke til andre partier, men det vet vi ikke.

Derimot så respekterer jeg Meltveit Kleppa virkelig. Hun har endret sin mening, og sier at dette MÅ hun stemme etter.


Jeg vet at noen av mine velgere og noen i den lokale menigheten vil bli skuffet. Men for meg ble det viktigste: Ærlighet varer lengst. Jeg vil være ærlig mot meg selv, min egen familie og mot Gud, sier Kleppa.


Hva den kristne guden mener om homofilt ekteskap er det ikke spørsmål om, heller ikke homofilt samvær. Derfor er det bra Meltveit Kleppa har tatt en avgjørelse for seg selv.

Jeg var lenge i Meltveit Kleppas posisjon; jeg visste ikke hva jeg skulle mene i dette spørsmålet. Men så innså jeg at det ikke var ment at jeg skulle mene noe om emnet.

Selv om jeg skulle mene at homofile ikke skal gifte seg, så angår det ikke mitt liv, og derfor bør jeg ikke ødelegge for andre.

Jeg kan være imot det, men jeg har ingen rett til å gjøre et inngrep i andres liv og fortelle dem hvordan de skal leve sine liv.


Takk Meltveit Kleppa, du har gjort deg fortjent respekt for avgjørelsen din

Ingen kommentarer: