fredag 18. januar 2008

Drømmen om anarki og Vekterstat


Jeg hadde en drøm i natt... Ja, dette kommer ikke til å sje ofte at jeg siterer drømmene mine, men i natt hadde jeg en drøm som kan være relatert til politikk.


Jeg drømte at jeg hadde store rikdommer, vi snakker mye penger... Aner ikke hvo jeg fikk dem fra, men iallefall mye penger.



Og for denne rikdommen så kjøpte jeg et stort, veldig stort område i innerste Norge. Blant daler og skog.. Der det er så øde og gjenvokst at det er langt mellom folk...



Og der bygget jeg meg et storhus... Et skikkelig storhus med gjestehytter og store marker med med egne grønnsaker... Store flotte trehus med egne dyr til slakt...


Det var rett og slett en selvdreven storgard, stor og flott, og rett og slett vakker å se på.





Ja, ok.. Hva pokker har denne drømmen med politikk å gjøre? Vel, det kommer....



For jeg drømte også... at det kom en mann i dress gående gjennom skogen og inn til storhuset mitt. Han var fra staten og han ville se byggetillatelse for alle byggene, han ville ha skatt for all maten som ble grodd og slaktet, han ville vite min melkekvote, og ikke minst så ville han ha eiendomsskatt....


Tuller ikke.. dette var alt i drømmen...
Mannen fra staten ramset også opp en del andre skatter og avgifter, men jeg tror ikke de eksisterer engang (TRO DET ELLER EI)



Jeg sa til mannen fra staten: "Nei! Jeg klarer meg helt fint her inne i skogen min selv. Jeg dyrker min egen mat, bruker ikke statens veier, eller statens sykehus. Jeg trenger ikke staten, derfor burde ikke staten plage meg"



Mannen fra staten sa: "Staten bestemmer. Du bor i Norge, og tilhører staten. Alle tilhører staten."

Så da gjorde jeg i drømmen, som jeg håper jeg aldri vil gjøre. Jeg erklærte meg selv og min eiendom or statløs og uavhengig. (Du ville fått problemer med dette i virkeligheten, men her gikk det fint)


Da var jeg altså blitt egen herre i eget hjem. Og da flokket det til med mennesker som ville komme å bo på dette stedet hvor det ikke var noen stat som tok skatter eller ville bestemme over livene deres.


Dette måtte jo være en drøm, fordi alle respekterte eiendomsretten min, og de ønsket å kjøpe eiendom til å bo og leve på. Så etterhvert så bodde det flere og flere inne på dette området, og næringsliv begynte å poppe opp... Butikker av alle slags slag, i alle slags utforminger. Alle slags hus var å se over alt.



Så begynte liksom "leksa" i drømmen da... Nå håpet jeg at et anarko-system skulle fungere IALLEFALL i drømmene mine, men neida...

For det kom noen pøbler som også visste at det ikke var en stat der. Det kom noen pøbler som begynte å rane mennesker på åpen dag. Så da ble det bestemt at det måtte være en politistyrke som kunne ha lov og orden, og det ble bygget et fengsel/politistasjon/"rådhus" som minnet om gamle Utstein Kloster.



Denne politisstyrken måtte også overleve, så for å sikre at han kunne drive på med sitt politiarbeid, ble alle enige om å gi en liten prosent av sin avling og fortjeneste til denne politimannen.


Gratulerer, vi har nå introdusert "inntektsskatten" i MIN drøm... Hadde jeg kunne styrt drømmen min hadde jeg selvsagt heller foreslått at det ble lagt til en "moms" på alle varer slik at prisøkningen hadde kommet etter inntekt, og ikke før...


Så hva fortalte drømmen meg?


Uansett hvor herlig det kunne vært å leve i et anarki uten statlig autoritet, så er det

viktig å huske at det vil alltid finnes mennesker som vil misbruke sin frihet til å skade og forvolde andre. Derfor trenger vi Vekterstaten som sikrer vår beskyttelse mot indre og ytre fiender




Ingen kommentarer: