tirsdag 29. januar 2008

"Dr. NO" og "Neibæk"

Jeg vet hva jeg vil bli.

Jeg vil bli som "Doctor No" og "Neibæk".

Jeg vil bli... "Kutte-Kyle"




La oss begnne med "Dr. No" eller bedre kjent som Ron Paul.

Paul har fått tilnavnet «Dr. No» grunnet sin medisinske bakgrunn og fordi han har hatt det med å stemme i mot lovforslag som han mente brøt mot den amerikanske grunnlov. Han har aldri stemt på til lovforslag om å øke skatter og nektet å delta i pensjonssystemet til den amerikanske kongressen. Paul stemte imot USA Patriot Act, the Military Commissions Act of 2006.

Deretter har vi "Neibæk" eller Søren Pedersen Jaabæk (født 1. april 1814 på Holmesland i Holum, død 7. januar 1894) var en norsk politiker, lærer og bonde. Sammen med Johan Sverdrup la han grunnlaget for partiet Venstre.
Jaabæk satt på Stortinget fra 1845 til 1890. Her fikk han kallenavnet «Neibæk» på grunn av hans motvilje mot alt som kunne føre til økte offentlige kostnader. Han kjempet innbitt mot alt som smakte av luksus og sentraldirigert embetsmannsvesen.


Jeg vil bli "Kutte-Kyle" fordi jeg vil følge i disse gentlemennenes tradisjon. Jeg vil kutte i offentlige utgifter og stemme nei til økte skatter. Jeg vil stemme nei til å øke statens makt over individet og ikke minst være sterkt kritisk til goder som det offentlige påkoster seg selv med skattebetalernes penger.

Alle må begynne det små, og jeg kan stolt si at jeg har allerede har stilt spørsmålstegn ved kommunestyrets folkevalgt-kurs som ble holdt på et meget flott hotell. Samtidig så krever jeg ikke reiseutgifter for mitt politiske arbeid i kommunen, da jeg vet at disse pengene er sårt trengt i kommunen.

Jeg tro vi trenger flere "Nei-mennesker"
Mennesker som tør å si "Nei, dette er ikke statens oppgave. Dette fører til flere skatter og mer byråkrati."
Mennesker som ikke er opptatt av å slenge flest mulig penger etter alle gode formål, og jeg vil bli et slikt menneske

1 kommentar:

Martin sa...

Kyle; hvorfor har du på deg slips, men ikke skjorte?:P