tirsdag 11. desember 2007

Etiske julegaver



Det ser ut som det er kommet en ny trend i anledning årets julefeiring. Flere og flere kjøper etiske julegaver til sine venner og slektinger. Alt fra rettferdig sjokolade, til en geit i Afghanistan eller et tre i Palestina.


Åh, så solidariske vi er som bruker penger på de med aller minst i verden. Så flinke vi er...

Nei, vet du hva...


Dersom DU ønsker å sende penger til en organisasjon som driver med hjelpearbeid, værsågod gjør det, og gjør det med god samvittighet. Det er nemlig det du har kjøpt deg. Du har brukt kapital for å kjøpe deg god samvittighet pga. sosialistene i dette landet prøver å gi oss dårlig samvittighet for å bo i et rikt land som Norge.


Men det er ganske fantastisk også. Det er det som er så deilig og vakkert med fri flyt av penger. Du kan bruke de på hva du vil, og hva du ønsker. Og selv om jeg ikke liker å komme med pekefingeren, så la meg si dette:


Dersom du gir bort en geit på vegne av bestemor som har tatt vare på deg når du var liten, eller gir din nevø skolegang for et barn i Niger.. Tenk da hva julen handler om....

For hvem er det som får den gode følelsen av denne gaven? Er det mottaker som får et kort der det står:
"Vi har det så bra i Norge, så din gave er et telt for mennesker i Sudan"
Eller er det kanskje du som kjøpte gaven som har den gode følelsen? Du som brukte dine penger på andre fattige, på VEGNE av andre...


Etiske gaver er bare den nye måten for radikale å fremme sine politiske saker, samtidig som de finner en "koselig" grunn for det.


Mine venner kommer ikke til å få hjertebristende kort med gode budskap, de kommer til å få dumpeditter produsert i Taiwan som er morsomme, og som viser at jeg har tenkt på DEM. Julen handler nemlig om å vise at man setter pris på sine venner og familie. Ikke å fremme egne politiske meninger.

3 kommentarer:

Bror sa...

Kva skal ein då gje til den jamne nordmannen som har meir enn det han treng? meir føde til det vanvittige overforbruket vårt? endå ein bruk-og-kast-gjenstand? endå ein unyttig duppeditt som stør barnearbeid og anna urettferd som gjer at me kan ha det so godt som me har det her i landet, og kan forpesta miljøet so mykje me vil på kostnad andre? er det noko syskenbornet mitt, eller endå mindre bestemora mi treng, so er det endå meir krimskrams som tek plass i huset. og dersom eg alikavel skulle ha gjeve bestemora mi noko materielt, so vert det i alle høve noko ho treng. og sidan medisinane hennar er reseptpålagde og ho allereie har hyllevis av bokklubbbøker ho allereie ikkje har lese, trur - og veit eg at ho set meir pris på at det eg gjer av mine ressursar, kjem nokon til nytte framføre at eg gjer henne noko ho kanskje har fråfør eller som berre kjem til å stå og samla støv. sopass kjenner eg henne.

Vernie sa...

EG har alt eg treng og alt eg ynskjer, ingen gåve gleda meg meir enn akkurat den eine etiske julegåva eg fekk.

Vidare må eg spør om kvar konseptet om "materialisme er glede" kom frå?

Anonym sa...

Ja, men kan du i såfall ikke kjøpe en ting som er produsert i Taiwan av et menneske som ikke arbeider under slavelignende forhold? Hva med å kjøpe en Fair Trade gave, det må da gi litt bedre smak i munne å kjøpe en ting til din lille nevø som har blitt produsert av et menneske som arbeider under rimelige arbeidsforhold, snarere enn at gaven er laget av et barn som lider under elendige vilkår?